ترندهای برتر هوش مصنوعی

ترندهای برتر هوش مصنوعی

ترندهای برتر هوش مصنوعی در سال 2023

در سال 2023 ما شاهد فرآیند پیشرفت هوش مصنوعی و یادگیری ماشین هستیم. پیشرفتی در حال تبدیل به متحول کننده ترین فناوری توسعه یافته می باشد. به گونه ای که ساندار پیچای، مدیر عامل گوگل، عقیده دارد که تاثیر هوش مصنوعی از تاثیر آتش و برق در زندگی انسان بیشتر است.

پتانسیل هوش مصنوعی در کاوش درفضا، مقابله با تغییرات آب و هوا و درمان های سرطان کاملا واضح است. شاید تصور اینکه روزی ماشین های پرسرعت و دقیق تاثیرات بیشتر و عمیق تری نسبت به انسان ها بگذارند، برای ما دشوار باشد. اما کاملا واضح است که در سال 2023 پیشرفت هایی حاصل می شود که مرزهای هوش مصنوعی را جابه جا می کند.

ما در ادامه 8 مورد از ترندهای برتر هوش مصنوعی را معرفی خواهیم کرد که در سال 2023 کارآمد خواهد بود.

1. قدرت بیشتر در مدل سازی زبان

به استفاده از انواع تکنیک های آماری و تعیین احتمال یک دنباله معین از کلمات، مدل سازی زبان می گویند. یا به زبانی دیگر پردازش زبان طبیعی را مدل سازی زبان می گویند. در برنامه های زیر مورد استفاده قرار می گیرد:

  • تشخیص گفتار
  • ترجمه ماشینی
  • جستجو اطلاعات
  • تجزیه و تحلیل دست خط

قوی ترین مدل زبانی که تا به حال ساخته شده است، مدل GPT_3 می باشد که OpenAl منتشر کرد. در ژوئن 2022 به دلیل قابلیت های زبانی سطح بعدی بسیار مورد توجه قرار گرفت. این موضوع سبب طیف گسترده ای از برنامه های کاربردی شد. به طوری که با ورودی مناسب انسانی، GPT_3 می تواند کدهای کامپیوتری اولیه را بنویسد. در حال حاضر OpenAl بر روی GPT_4 کار میکند و این موضوع نشان می دهد که میتوانیم منتظر یک پیشرفت گسترده تری در مدل سازی زبان باشیم.

2. هوش مصنوعی در امنیت سایبری

از هوش مصنوعی در اقدامات سایبری استفاده می شود. در موارد زیر اتوماسیون همانند هوش مصنوعی از عهده انجام آن ها بر می آید.

  • ذخیره سازی معمول
  • ایمن سازی داده های حساس

با این وجود هوش مصنوعی در امنیت سایبری پیشرفته تر شده و وظایف بیشتر و گسترده تری را انجام می دهد. برای مثال، تجزیه و تحلیل برای شناسایی تهدیدها و یا تجزیه و تحلیل الگوهایی که با اهداف مجرمان و مهاجمان سر و کار دارد. با تمام حسن هایی که دارد اما باز هم باید در نظر داشته باشیم که مجرمان سایبری در جهت اهداف خود از هوش مصنوعی همچنان استفاده می کند.

بنابراین سازمان ها برای اینکه همچنان پا برجا باشند باید هوش مصنوعی را در امنیت سایبری خود بپذیرند.

3. هوش مصنوعی در فرآیند های کسب و کار

اغلب سازمان ها هنگام استفاده از هوش مصنوعی فرآیندهای خود را به مراحل جداگانه تقسیم می کنند تا بتوانند یک مرحله را بهبود یابند. فرآیندها به قطعات تقسیم می شوند سپس دیجیتالی می شوند و هوش مصنوعی بر روی آن ها تاثیر می گذارد. در پایان روز که روند بررسی می شود، روند کار همان همیشگی است با این تفاوت که سریع تر و ارزان تر از قبل است.

هوش مصنوعی کسب و کار را قادر می سازد تا فرآیندهای خود را به طور کامل مهندسی مجدد کنند.

4. هوش مصنوعی و MLOps

یکی از دلایلی که شرکت ها بیشترین درآمد را از هوش مصنوعی دریافت می کنند استفاده از MLOps است. MLOps یکی از روندهای بزرگ هوش مصنوعی خواهد بود.

هدف آن این است که یادگیری ماشین را از تئوری به تولید بیاورد.

5. برجسته بودن هایپراتوماسیون

هایپراتوماسیون در سال 2023 بسیار اهمیت پیدا کرد زیرا برای هر کسب و کاری که می خواهد با دیجیتال همگام باشد، ضروری است. هایپراتوماسیون یعنی گسترس اتوماسیون تجاری قدیمی فراتر از فرآیندهای فردی.

6. مقررات سختگیرانه هوش مصنوعی

مدت هاست که قانون گذاران در مورد پیامد های هوش مصنوعی برای عدالت و حریم خصوصی ابراز نگرانی کرده اند. مطالعات نشان داده اند که تعصب کدگذاری شده با هوش مصنوعی منجر به تبعیض می شود.

زمانی که تنظیم کننده ها درک بهتری از امنیت داده و پیامدهای هوش مصنوعی بدست بیاورند، شروع به سرکوب موارد سوگیری الگوریتمی خواهند کرد. در حال حاضر کسب و کارهایی که در کشورهایی با استاندارد جهانی برای هوش مصنوعی هستند، نسبت به سایر کشور ها مزیت رقابتی خواهند داشت.

7. هوش مصنوعی کوانتومی

هوش مصنوعی کوانتومی ترکیبی از هوش مصنوعی با کوانتوم است. به زبان دیگر یعنی برنامه های هوش مصنوعی در کامپیوترهای کوانتومی. این موضوع چندین مزیت قابل توجه دارد:

  • افزایش قدرت محاسباتی
  • تصمیم گیری سریع
  • افزایش سرعت تشخیص الگو
  • وسیع تر شدن دامنه برای نوآوری های جدید

8. بهبود در کد کم و بدون کد

اکثرا کسب و کار ها شروع به استفاده از مدل های پایه خارج از جعبه کرده اند. و به جای اینکه مدل را از ابتدا بسازند بر اساس آنها ساخته می شود.این امر سبب می شود زمان بیشتری ذخیره شود و موانع از بین برود. یعنی با دانش کم در زمان کم بتوانند به فضا نفوذ کنند.

افراد می توانند مشکلی را که در صدد رفع آن هستند را تعریف کنند سپس هوش مصنوعی به صورت خودکار کد تولید کند. در حال حاضر اکثر شرکت ها یا از کدپایین و یا بدون کد استفاده می کنند. به طوری که باقی شرکت ها اعلام کرده اند در آینده از این روش استفاده می کنند. در سال 2024 شاهد یک انفجار در هوش مصنوعی بدون کد خواهیم بود.

خلاصه

هوش مصنوعی را می توان قلب تحول دیجیتال دانست. طی چند سال آینده قطعا برنامه های کاربردی هوش مصنوعی افزایش خواهد یافت. ما در این مقاله ترندهای برتر هوش مصنوعی در سال 2023 را معرفی کردیم. امیدواریم که این مقاله برای شما مفید بوده باشد.

بیشتر بخوانید:

این نوشته برایتان مفید بود؟

فاطمه رحمانی

یک نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *