خطرات هوش مصنوعی

خطرات هوش مصنوعی

هوش مصنوعی با سرعت زیادی در حال توسعه و پیشرفت می باشد. بخش عظیمی از زندگی روزانه ما را تحت تاثیر قرار داده است. همزمان با رشد و پیشرفت هوش مصنوعی نگرانی از خطرات و تهدیدات هم زیاد می شود. به طوری که استیون هاوکینگ معتقد است که هوش مصنوعی پایان نسر بشر می تواند باشد؛ و یا ایلان ماسک در یکی از سخنرانی های خود بیان کرد: ” هوش مصنوعی به شدت من را می ترساند. این توانایی بیشتر از چیزی که همه می دانند و میزان بهبود آن به صورت تصاعدی است. “

این موضوع سبب شد که ما بیشتر به دنبال آشنایی با خطرات هوش مصنوعی برای جامعه بشریت باشیم.

هوش مصنوعی به روش های مختلفی می تواند خطرناک باشد. نخست باید ببینیم توسعه دهنده این برنامه ها چه کسی است و چه هدفی دارد. گاهی توسعه دهنده از همان ابتدا هوش مصنوعی را برای اهداف مخربی تولید می کند. گاهی هم برنامه با اهدف مفیدی تولید می شود اما سازنده برای انجام وظیفه خود، دست به کار های مخرب می زند.

در ادامه به بررسی برخی از خطرات و تهدیدات هوش مصنوعی می پردازیم.

1. از دست رفتن مشاغل به دلیل اتوماسیون هوش مصنوعی

می توان گفت از مهم ترین نگرانی ها درباره هوش مصنوعی اتوماسیون شغلی است.امروزه از این فناوری در بسیاری از مشاغل استفاده می شود(مثل بازاریابی و مراقبت های بهداشتی و…). در پی تحقیقاتی که انجام شده بسیاری از مشاغل (چیزی حدود 85 میلیون شغل) در بازه زمانی 2022 تا 2025 از بین می روند. این تهدید می تواند بیشتر گریبان گیر سیاه پوستان و کارگران و کارمندان لاتین تبار شود.

بسیاری از مشاغل حتی مشاغلی که به تحصیلات آکادمیک و حرفه ای نیاز دارند هم، در امان نخواهند بود.

مشاغلی مثل حسابداری، حقوق، حتی پزشکی و… بدلیل سرعت بالای هوش مصنوعی می توانند به تصاحب این فناوری در بیایند.

از مزایای هوش مصنوعی در مشاغل می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • ارزان تر و اقتصادی بودن نسبت به نیروهای انسانی
  • افزایش سرعت کار
  • دقت بیشتر نسبت به منابع انسانی
  • ایجاد مشاغل جدید
  • مهارت های لازم برای ایفای نقش های فنی بر خلاف بسیاری از نیروهای انسانی

2. نظارت اجتماعی با استفاده از فناوری هوش مصنوعی

علاوه بر تهدید وجودی، شرکت ها بیشتر بر روشی که هوش مصنوعی بر حریم خصوصی و امنیت تاثیر منفی می گذارد، متمرکز هستند. یکی از نمونه های بارز آن استفاده چین از فناوری تشخیص چهره در ادارات، مدارس و مکان های دیگر است. با استفاده از این تکنولوژی علاوه بر اینکه دولت چین می تواند داده های کافی برای ردیابی حرکات یک فرد را داشته باشد؛ می تواند داده های کافی برای اینکه بر فعالیت ها، روابط و دیدگاه های سیاسی یک فرد نظارت کند را جمع آوری کند.

مثال دیگری که می توانیم بزنیم این است که الگوریتم های پیش بینی محل وقوع جنایات تحت تاثیر قرار می گیرند. این الگوریتم ها تحت تاثیر نرخ دستگیری قرار می گیرند، که به طور نامتناسبی افراد سیاه پوست را تحت تاثیر قرار می دهد.

3. تعصبات ناشی از هوش مصنوعی

در کنار ویژگی های مضری که هوش مصنوعی دارد، تعصبات و سوگیری های ناشی از آن هم وجود دارد. معمولا تعصبات هوش مصنوعی به نژاد و جنسیت خلاصه نمی شود. از آنجایی که انسان ها هوش مصنوعی را توسعه می دهند و انسان هم ذاتا سوگیری دارد. این موارد در هوش مصنوعی به شدت به چشم می خورد.

4. افزایش نابرابری اجتماعی _ اقتصادی به دلیل حضور هوش مصنوعی

به دلیل اینکه افراد با حضور هوش مصنوعی شغل خود را از دست داده اند، نابرابری اجتماعی و اقتصادی به شدت افزایش یافته است. که این موضوع سوگیری طبقاتی در استفاده از هوش مصنوعی را نشان می دهد. بنا به آمار، بسیاری از کارگران به دلیل اتوماسیون، با کاهش شدید دستمزد رو به رو شده اند. در مقابل برخی دیگر نه تنها دستمزدشان کاهش نیافته، بلکه دستمزدشان افزایش نیز یافته است.

تشخیص اینکه هوش مصنوعی و اتوماسیون چگونه به ضرر افراد خاصی می شود، بدون اینکه تفاوت ها بر اساس نژاد، طبقه و موارد دیگر را در نظر بگیریم، بسیار دشوار خواهد بود.

5. بحران های مالی ناشی از الگوریتم های هوش مصنوعی

با توجه با اینکه صنعت مالی از فناوری هوش مصنوعی در فرآیندهای مالی استفاده می کند، باید منتظر ایجاد بحران های مالی بعدی در بازارها باشیم.

الگوریتم های هوش مصنوعی

  • متاثر از احساسات و قضاوت انسان نیست
  • پیوستگی بازارها و اعتماد و ترس انسان ها را در نظر نمی گیرد
  • هزاران معامله را با سرعت زیاد انجام می دهد
  • معامله ها را با سودهای کم در مدت زمان بسیار کوتاه می فروشند.

و این که معامله ها را در زمان کوتاه می فروشند به ناگهان موجب سقوط و نوسان شدید بازار می شود.

6. ایجاد اخبار جعلی با تکنولوژی دیپ فیک

امروزه افراد با استفاده از تکنولوژی دیپ فیک ویدیو های فیک از دیگران می سازند. این تکنولوژی به قدری حرفه ای و پیشرفته است که نمی توان تفاوت بین ویدیو واقعی را از آن تشخیص داد. علاوه بر آن با استفاده از هوش مصنوعی می توان صدا و تصویر را ویرایش کرد که این امر می تواند بسیار خطرناک باشد.برخی افراد از این تکنولوژی سوء استفاده می کنند و اخبار جعلی می سازند.

7. عدم هماهنگی بین اهداف ما و ماشین ها

انسان ها با مجهز کردن ماشین به تکنولوژی هوش مصنوعی به دنبال کارآیی آن هاست. اما گاهی ممکن است هدفی که برای ماشین تعیین می کنیم به قدر کافی روشن و واضح نباشد و خطرناک باشد.

برای مثال شما به ماشین دستور می دهید که به سرعت و در اصرع وقت شما را به مکانی برساند. ماشین بدون اینکه قوانین و شرایط جاده را در نظر بگیرد، سعی می کند که شما را به مکان، طبق دستور خودتان با سرعت زیاد برساند. شاید در انتها شما به سرعت برسید اما حتما ردی از تصادف هم بر روی ماشین خواهد بود.

8. سلاح های خودمختار

یکی دیگری از نگرانی ها در مورد هوش مصنوعی، توانایی آن برای ساخت سلاح های خودمختار است. سلاح های خودمختار برای کشتن برنامه ریزی شده اند.

سلاح های خود مختار علاوه بر اینکه ممکن است “ذهن خود” را به دست آورند، ممکن است به دست افراد و یا دولتی بیوفتند که هیچ ارزشی برای جان و زندگی انسان قائل نیستند. احتمالا این که سلاح ها را پس از اینکه تولید شوند از بین ببریم، بسیار سخت خواهد بود.

9. دستکاری اجتماعی

رسانه های اجتماعی به خوبی می دانند ما کی هستیم و چه چیزی دوست داریم. به راحتی می توانند آنچه را فکر می کنیم پیش بینی کنند. هوش مصنوعی در دستکاری اجتماعی بسیار قدرتمند است. این فناوری می تواند از طریق الگوریتم و داده های شخصی افراد را  شناسایی کند و آن ها را مورد هدف قرار دهد. هر اطلاعاتی را که دوست دارند، در قالب های قانع کننده، چه واقعی و چه تخیلی منتشر کند

10. بد افزار های هوش مصنوعی

روز به روز به قدرت هوش مصنوعی در زمینه هک کردن و شکستن رمز سیستم های امنیتی افزوده می شود. هر بد افزاری که به این منظور طراحی می شود، پس از آزمون و خطا های مکرر بهتر و قوی تر می شود که این موضوع به شدت خطرناک است.

کلام آخر

هوش مصنوعی ساخت ماشین هایی است که می توانند خلاق و هوشمند باشند. بیشتر برنامه های فعلی برای پیشرفت و دستیابی به اهداف مثبت تولید می شوند. اما هر ابزار قدرتمندی مثل هوش مصنوعی اگر به دست افراد نادرست بیفتد قطعا دردسر ساز و خطرناک خواهد شد.

هوش مصنوعی چیست؟

کاربرد هوش مصنوعی در دیجیتال مارکتینگ

این نوشته برایتان مفید بود؟

فاطمه رحمانی

یک نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *