سبک‌های مختلف لوگو

سبک‌های مختلف لوگو

سبک‌های مختلف لوگو

اگر به فکر راه اندازی یک برند را دارید حتما باید به انواع سبک های لوگو دسترسی داشته باشید. طراح های لوگو برای معرفی موفق یک برند سبک‌های مختلف لوگو را می شناسد و با استفاده از آن ها نمی گذارد که سلیقه شخصی خود در طراحی دخیل شود و برند را به بیراهه بکشاند.

امروزه همه افراد لوگو را بخش اعظمی از یک برند می دانند و ما در این مقاله لوگو را زیر و رو می کنیم و به بررسی سبک‌های مختلف لوگو می پردازیم.

سبک‌ های مختلف طراحی لوگو

لوگو در واقع هویت یک بیزینس را نشان می دهد. در طراحی لوگو، زبانی مشترک وجود دارد. تمام علامت های تجاری اطرافمان شکل و شمایل متفاوتی دارند. وقتی مشتری با برند شما رو به رو می شود اولین چیزی که از برند شما می بیند لوگو است. در نتیجه باید حواستان به اولین برداشت از برندتان باشد و آن را خراب نکنید.

لوگوها انواع مختلفی دارند و برای اینکه بتوانید یک لوگو مناسب داشته باشید باید انواع آن را بشناسید.

1. لوگو تصویری یا پیکتوگرام

در این نوع لوگو از تصویری استفاده می شود که ویژگی های برجسته شرکت یا کسب و کار شما را نشان می دهد. تصویری عینی هستند به طوری که وقتی فرد به آن ها نگاه می کند متوجه ایده در ذهن شما می شود. پیکتوگرام در واقع تصویری از زاویه دید کمپانی است.

این نوع لوگو زمانی بسیار نقش پررنگی پیدا می کند که مخاطبان سواد خواندن و نوشتن نداشته باشند و حتی زمانی که فردی از کشور دیگه ای باشد و زبان شما را نفهمد هم با دیدن لوگو تصویری می توانید زبانی مشترک با او ایجاد کنید.

وقتی به یک چیز نگاه می کنیم هرچند کوتاه و گذری اما باز هم ذهن آن را تفسیر میکند، بنابراین این سبک لوگو به راحتی بر ذهن مخاطب ماندگار می شود.

برای مثال «پپسی» و «اپل» دو برند بسیار معروفتند که برای معرفی خود از لوگو تصویری استفاده کردند.

2. لوگو نوشتاری یا تایپوگرام

اساس این نوع لوگو همانطور که از نامش پیداست بر پایه نوشتن است. طراحی این نوع از لوگو نیازمند یک طراح متخصص است و طراحان در تایپوگرافی باید به سبک نوشتار و طرح بندی متن توجه کنند.

لوگوهای نوشتاری انواع مختلفی دارد از ساده تا پیچیده. لوگو نوشتاری پیچیده انتخاب بیزینس های بزرگ است و این نوع لوگوها ظاهری ساده اما مفهومی پیچیده دارد. اما برخی دیگر از لوگوها به سادگی منظور و مفهوم خود را می رسانند. این نوع لوگوهای لوگوعای ساده هستند که انتخاب بیزینس های کوچک با بودجه کم است.

به طور کلی لوگوهایی که به سادگی مفهوم خود را منتقل کنند و شانس بیشتری برای ماندگاری در ذهن ها دارند. برای مثال «کوکاکولا» و «اسکایپ» در برند خود از لوگوی نوشتاری استفاده می کنند.

3. لوگوی نمادین یا مونوگرام

در این نوع لوگو بر جلوه های بصری و زیبایی شناختی تمرکز می شود. معمولا از یک یا چند حرف ابتدایی نام برند برای معرفی آن استفاده می کنند. معمولا در این نوع لوگو حروف به همراه تصاویر مفهوم اصلی را می رسانند.

مونوگرام بسیار قدیمی است و اولین بار توسط یونان باستان مورد استفاده قرار گرفت.

در آن زمان(دوره یونان باستان) نقاشان حروف اول شهر ها را بر روی سکه طراحی می کردند. برای مثال «سی ان ان» و «بانک رفاه» از لوگوهای نمادین استفاده می کنند.

4. لوگوهای کلاسیک

در این نوع لوگو از فونت های مختلف، تصاویر و نمادها استفاده می کنند. لوگوهای کلاسیک معمولا بسیار شلوغ و درهم به نظر می رسند برعکس لوگوهای موفق که سادگی را انتخاب می کنند، به همین خاطر شانس کمتری برای ماندن در ذهن مخاطب دارند.

لوگوی «لیورپول» و «هارلی دیویدسون» از جمله لوگوهای کلاسیک است.

5.لوگوهای انتزاعی

تصاویر به کار رفته در لوگوهای انتزاعی، عینی نیستند و شاید مخاطب در نگاه اول مفهوم آن را متوجه نشود و از هر شکل هندسی در آن استفاده می شود.

از مزیت های این لوگو این است که بر عکس لوگوهای مطرح شده به جای اینکه بر یک موضوع متمرکز شوند دست مخاطب را برای برداشت مفاهیم باز می گذارند.

برند های «نایک» و «آدیداس» از برندهایی هستند که از لوگو انتزاعی برای معرفی خود استفاده می کنند.

6. لوگوهای مسکات

این نوع از لوگو بر روی یک شخصیت مانور می دهد. لوگوهای مسکات معمولا برای کودکان و خانواده ها جالب است.

این لوگوها معمولا رنگارنگ و کارتونی و سرگرم کننده است. بیشترین شرکت هایی که از این نوع لوگو استفاده می کنند، شرکت های خدماتی، مواد غذایی و ورزشی هستند.

برای مثال «کی اف سی» و در ایران «چی توز» از این نوع لوگو در معرفی برند خود استفاده میکند.

7. لوگوهای امبلم

این لوگو قدمتی دیرینه دارد اما هنوز هم مورد توجه است. لوگوهای امبلم از شکل و متن درون آن تشکیل می شوند.

«استارباکس» و «هارلی دیویدسون» از مثال های لوگوهای امبلم هستند.

8. لوگوهای مینیمال

در این نوع لوگوها سعی می شود که با اشکال ساده و تک رنگ و با حداقل ها مفهوم را برسانند.

در لوگوهای مینیمال طراح از عناصر اضافی و غیر ضروری چشم پوشی می کند و فقط و فقط بر مفهوم اصلی متمرکز می شود. این نوع لوگوها بسیار تاثیرگذارند و در هر جایی میتوانیم از آن ها استفاده کنیم.

لوگوهای تخت از انواع لوگوهای مینیمال هستند که بافت، شیب و بُعد در آن ها حذف می شود و در نهایت یک لوگو دو بُعدی ساده اما جسورانه داریم.

لوگوهای«ریباک» و «تپسی» از انواع لوگوهای مینیمال هستند.

9. لوگوهای سه بعدی

برای ساخت این لوگوها بر بُعد توجه می شود به همین دلیل لوگو واقعی تر به نظر می رسد.حال ممکن است این لوگوی سه بعدی از انواع لوگوهای تایپوگرام، پیکتوگرام، تلفیقی و غیره باشد که به آن بُعد داده شده است. 

«یونیورسال» و «سینما تیکت» نمونه هایی از لوگوهای سه بعدی هستند.

10. لوگوهای ترکیبی

این لوگوها شامل تصویر و نوشته هستند که با هم تلفیق شده اند و یا روی هم قرار گرفته اند.این لوگوها دست طراحان را برای انتقال مفاهیم باز می گذارند زیرا می توانند از ایده های بیشتری استفاده کنند.

«برگر کینگ» و «ایران خودرو» از نوع لوگوهای ترکیبی است.

بر چه اساس سبک خاصی از لوگو برای یک بیزینس انتخاب می‌شود؟

ما تا اینجای مقاله با سبک‌های مختلف لوگو آشنا شدیم. شاید انواع لوگو ها جذاب به نظر برسند اما انتخاب اشتباه باعث از دست رفتن سرمایه تان می شود. طراح باید به صورت تخصصی و متناسب با نوع برند شما لوگو را طراحی کند.

طراح پیش از طراحی باید شناخت کافی از برند و اهداف شما داشته باشد و لوگو را مرتبط با فضای کاری شما طراحی کند. برای مثال اگر یک شرکت حقوقی دارید نمی توانید از لوگوهای مسکات استفاده کنید زیرا شخصیت ها کارتونی و غیر رسمی هستند.

همچنین طراح باید جامعه هدف شما را پیدا کند و بشناسد تا بتواند لوگو را طوری طراحی کند که بیشترین تاثیر را بر آن ها بگذارد. برای مثال لوگو مسکات شاید برای کودکان جذاب باشد اما قطعا برای فرد کهنسال جذابیتی ندارد.

طراح باید لوگو را براساس فضایی که می خواهد منتشر شود طراحی کند، برای مثال چاپ لوگو سه بعدی بر روی کاغذ و ابعاد کوچک کیفیت مطلوبی ندارد.

برخی از لوگو ها برای زمانی خاص تاثیر گذارند. برای مثال لوگوهای امبلم شاید برای رده سنی بالا جلب توجه کند اما در عصر حاضر نمی تواند بر قدرت برندتان تاثیری بگذارد؛ حتی با بروزرسانی بر روی لوگو هم کاری را پیش نمی برید.

به روزرسانی لوگو اتفاقی پر ریسک است و اگر فردی متخصص آن را انجام ندهد قطعا تاثیرات منفی بر برند شما می گذارد.

با در نظر گرفتن تمام موارد گفته شده می توانید سبک لوگوی مناسب برند خود را انتخاب کنید.

بیشتر بخوانید:

ویژگی‌های برند ایده‌آل

طراحی لوگو

این نوشته برایتان مفید بود؟

فاطمه رحمانی

یک نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *