ویژگی های محتوای خوب

ویژگی های محتوای خوب

اگر شما یک تولیدکننده محتوا هستید و یا صاحب برند اینترنتی هستید، حتما باید با ویژگی های یک محتوا خوب آشنا باشید. محتوا خوب باعث پیشرفت و دیده شدن کار شما می شود اما محتوای بی هدف از دیده شدن کسب و کار شما جلوگیری می کند.

اگر قصد دارید کسب و کار خودتان را راه بندازید، یا تمایل دارید به عنوان یک کارشناس در زمینه تولید محتوا کار کنید.

در ادامه 10 مورد از ویژگی های محتوای خوب را مطالعه کنید.

1. محتوای خوب باید جامع باشد

تا حدی که امکان دارد باید محتوا ما جامع باشد. یک محتوای جامع طولانی است. محتوا باید حداقل 1000 کلمه و بیشتر داشته باشد. بهترین تعداد کلمه برای محتوای خوب 220 کلمه است. محتوای جامع و طولانی نشان دهنده قدرت نویسنده است. نویسنده باید توجه کند که متن طولانی که می نویسد کامل باشد و به تمام سوالات پاسخ دهد.

2. محتوای خوب باید کاربردی باشد

محتوای کاربردی یعنی زمانی که کاربر محتوا را مطالعه کرد، به پاسخ سوالات خود برسد. نباید محتوا به گونه ای باشد وقت خواننده را بگیرد و در انتها مطلب جدیدی به او یاد نداده باشد. همیشه سعی کنید به دنبال جدیدترین موضوعات برای محتوای خود باشید. از مطالب جدید بنویسید.

اگر تمایل دارید از مطلبی قدیمی صحبت کنید، حتما آن را به شیوه ای جدید بیان کنید. از دیدی جدید به مطلب نگاه کنید و محتوا بنویسید. محتوا شما باید به گونه ای باشد که با مطالب مشابه خود تفاوتی داشته باشد و برای مخاطب مفید باشد.

3. محتوای خوب باید خواندنی باشد

علاوه بر مواردی که گفته شد، سعی کنید محتوای شما خواندنی باشد. یعنی به گونه ای باشد که مخاطب از خواندن آن لذت ببرد و خسته نشود. برای مثال میتوانید از داستان، آمار و ارقام، طنز و… استفاده کنید. به این نکته توجه کنید که هرچه جملات و پاراگراف های شما کوتاه تر باشد، محتوای خواندنی تری خواهید داشت.

4. محتوای خوب باید با اهداف بازاریابی منطبق باشد

محتوای خوب به شما کمک می کند که درآمد سایت شما بیشتر شود. اگر یک سایت فروشگاهی دارید باید از قبل بدانید که کاربری که وارد سایت شما شده، به چه طریقی قرار است جذب شود و خرید کند. برای مثال به صفحه خرید محصول منتقل می شود.

اگر در سایت خود به دنبال دریافت ایمیل یا هر هدف دیگری هستید، نباید به صورت مستقیم از کاربر ایمیل بخواهید و یا پیشنهاد خرید محصول بدهید. باید این کار به صورت غیر مستقیم انجام شود. به عنوان مثال از کاربر بخواهید نظر خود را در انتها برای شما بگذارد و یا نظر دهد.

5. محتوای خوب باید ساختار داشته باشد

در هر محتوا باید مطالب بخش بندی شوند. هر پاراگراف موضوع خاصی را توضیح دهد. معمولا در جمله ی ابتدایی هر پاراگراف توضیح مختصری از کل ارائه می دهد.

هر پاراگراف باید به طور کامل موضوع را توضیح دهد. جملات بعد از جمله اول، موضوع را می شکافند.

6. محتوای خوب باید با زبان مخاطب نوشته شود

هر مقاله ای که می نویسید توسط قشر خاصی خوانده می شود که فرهنگ و اصطلاحات مخصوص به خود را دارد. اگر شما متن را با توجه به این فرهنگ و اصطلاحات و زبان مخاطب بنویسید، مخاطب خیلی بهتر با محتوا ارتباط می گیرند.

مثلا اصطلاحاتی که پزشکان برای نشان دادن یک بیماری به کار میگیرند با اصطلاحی که افراد عادی به کار میگیرند متفاوت است.

مخاطب که متن شما را میخواند و می بیند که از اصطلاحات تخصصی استفاده شده متوجه می شوند که این مقاله را فردی متخصص نوشته است.

7. محتوا خوب باید به خواننده احترام بگذارد

یکی از اشتباهاتی که در نوشتن محتوا رخ می دهد، این است که نویسنده به سئو سایت اهمیت می دهد. یعنی بیشتر به فکر سئو سایت است و از کلمات تکراری زیاد استفاده می کند. قطعا این امر از رغبت خواننده برای خواندن مقاله شما کم می کند.

  • همیشه سعی کنید محتوا را به سبک خود بنویسید و متن را از جایی کپی نکنید.
  • از کلمات غیر قابل فهم استفاده نکنید.
  • برای انتقال بهتر مطلب از تصاویر استفاده کنید.
  • جملات خود را تا حد امکان کوتاه کنید.

8. محتوای خوب باید تزیین شده باشد

یکی دیگر از ویژگی های محتوای خوب تزیین متن است. اگر محتوای شما یکنواخت و تکراری باشد خواننده را خسته می کند. برای جلوگیری از این موضوع باید محتوای خود را تزیین کنید. برای اینکه از یکنواختی متن کم کنیم میتوانیم از موارد زیر استفاده کنیم در متن خود استفاد کنیم.

  • استفاده از آمار دقیق
  • قرار دادن یک متن طنز
  • مصاحبه ای در رابطه با مقاله

9. محتوای خوب باید مطابق با هدف جستجو باشد

هدف جستجو یعنی هدف کاربر برای جستجو. در گذشته مطالب بر اساس کلمه کلیدی نشان داده می شد. اما گوگل در حل حاضر بر اساس هدف جستجو موارد را تنظیم می کند.

چگونه یک محتوا مطابق با هدف جستجو بنویسیم؟ برای این کار باید در ابتدا برای محتوا کلیدواژه مشخص کنیم. سپس باید به این موضوع پی ببریم که هدف کاربران برای سرچ این کلمه چیست؟

کلیدواژه ای که انتخاب کرده اید را در گوگل جستجو کنید و اولین نتیجه هایی که گوگل به شما نشان میدهد، هدف کابران از جستجو آن کلمه کلیدی است.

در نتایج اول ممکن است یک پست آموزشی ببینیم و یا صفحه محصول ببینیم. در این صورت ما هم می توانیم یک صفحه محصول ایجاد کنیم.

همانطور که متوجه شدید، محتوای خوب باید مطابق با هدف جستجو باشد. اگر می خواهیم که مقاله ما جزء اولین نتایج جستجو گوگل باشد، مطلب باید پاسخگو فردی که آن کلمه کلیدی را جستجو کرده است؛ باشد. محتوا شما باید به خوبی کلمه کلیدی را توضیح دهد.

10. محتوای خوب باید مسیر داشته باشد

محتوای خوب باید مسیر داشته باشد. به این صورت که شامل مبدا، جاده، مقصد باشد. یعنی از یک موضوع شروع کنیم. مطالب را به گونه ای بنویسیم که با هم ارتباط داشته باشند.

محتوای خوب بنویسید

در این بخش سعی کردیم به شما آموزش نوشتن یک محتوای خوب را بدهیم. تعدادی از ویژگی های محتوای خوب را ذکر کردیم. حتما برای نوشتن محتوا به این نکات را توجه کنید.

این نوشته برایتان مفید بود؟

فاطمه رحمانی

یک نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *