پنج توصیه تیم سازی

پنج توصیه مهم تیم سازی

پنج توصیه تیم سازی

قطعا یک تیم کامل از پس انجام هر کاری بر می آید. تیمی کامل و موفق است که بین شادی و عملکرد خوب در اعضای تیم تعادل برقرار باشد. حتما به این نکته توجه کنید که، تیم زمانی به دستاوردهای خوب دست پیدا می کند که هم از نظر روحی و هم عملکرد در سطح بالا و قابل قبولی باشند.

ما در این مقاله به بررسی پنج توصیه مهم تیم سازی می پردازیم. برای انجام این کار چند تیم رویایی که طرفداران زیادی دارند را تحلیل خواهیم کرد.

1. اعضا باید به یکدیگر اعتماد داشته باشند.

گروه آپولو 13 یکی از معروف ترین و محبوب ترین تیم ها در دنیا است. این تیم توانست میلیون ها نفر را به داستان خود تشویق کند. اعضای گروه تیم آپولو 13 باید به فضا سفر می کردند و در زمان مشخصی هم به زمین بازمیگشتند.

مهم ترین چالشی که در ماموریتشان داشتند، محدودیت منابع بود. این موضوع سبب شد که احتمال شکست ماموریت و حتی احتمال عدم بازگشت به زمین بالا برود. اما آن ها مهم ترین تکنیک تیم سازی را رعایت کردند. در این گروه هیچکس به صورت مستقل کار نمی کرد؛ همه تحت عنوان ما شناخته می شدند. اعضای گروه آپولو 13 به خوبی بهم اعتماد داشتند. این اعتماد موجب حفظ آرامش در تیم شد.

2. توجه به این نکته که مزیت های هر فرد منحصر به فرد است.

در بین اصول تیم سازی نباید از این مورد غافل شوید که باید به یکدیگر احساس ارزشمندی بدهید. زمانی به این موضوع دست پیدا میکنید که یکدیگر را به خوبی بشناسید.

برای مثال در داستان پسران گم شده یا پیتر پن، گروهی از پسرها باید به تنهایی زندگی می کردند و پسران گم شده داستان ما، به تنهایی از پس زندگی خود بر می آمدند. پیتر پن شخصیت اصلی داستان بود. در این تیم یک ویژگی عالی به چشم می خورد و آن هم شناخت بالای افراد از یکدیگر بود.

در این تیم، هر کس یک ویژگی خاصی داشت و به این ویژگی همه احترام می گذاشتند. به همین دلیل تمام اعضای تیم احساس ارزشمندی و مهم بودن داشتند. هر عضو در راستای رسیدن به هدف نقش مهمی داشتند.

3. تنوع موجب افزایش قدرت تیم می شود، نه ضعف آن.

آیا داستان رونجرز را شنیده اید؟ در داستان رونجرز، تعدای ابرقهرمان باهم همکاری می کنند.آن ها قصد دارند که دنیا را نجات دهند. هر کدام نام مستعار، لوگو و مامویت جالب و خاص خود را دارد.

همین تنوع در تمام زمینه ها موجب پیروزی آنان می شود. طیف گسترده ای که در مهارت دارند، شاید عجیب به نظر برسند. هر کدام علائق، نقاط قوت و ضعف، گذشته و اهداف متفاوتی دارند. ابرقهرمانان با وجود تفاوت های زیاد گرد هم آمدند و یک تیم و گروه کامل را تشکیل داده اند.

4. فرهنگ کمک کردن اعضا به یکدیگر را در گروه جا بیاندازیم.

یکی دیگر از توصیه های مهم تیم سازی کمک گرفتن و کمک کردن به یکدیگر است. در یک تیم موفق با اینکه هر کدام از اعضا حرفه ای هستند. اما مسلما هر کدام نقاط ضعفی دارند که به تنهایی از پس هر کاری بر نمی آیند در نتیجه در مواقعی به کمک نیاز دارند. اعضای این تیم برای کمک گرفتن از یکدیگر ترسی ندارند. و اگر در مواقعی به کمک یکدیگر نیاز داشته باشند خیلی راحت بیان می کنند. در مقابل اگر بتوانند بهم کمک کنند هرگز دریغ نمی کنند و این کار را با کمال میل انجام خواهند داد.

5. فرصت کافی به تمام اعضای گروه بدهیم.

هر مدیر حرفه ای باید برای داشتن یک تیم حرفه ای به هر عضو فرصت کافی بدهد، تا فرد به ارتقا و جایگاه درست برسد. این نکته نه فقط در داستان های تخیلی و ابرقهرمانی، بلکه در شرکت ها هم می توانیم ببینیم.

شاید کسی در بخشی که مشغول به کار است عملکرد خوبی نداشته باشد، اما اگر مدیر به او در بخش دیگری فرصت بدهد عملکرد بهتری داشته باشد. گاهی افراد مشغول به کاری هستند که برای آن خلق شده اند. اما به دلیل برخی مسائل مثل مسائل شخصی یا استرس محیطی هنوز به فرم ایده آل خود نرسیده است. به هر حال باید به این نکته توجه کنیم که یکی از پنج توصیه مهم تیم سازی، دادن فرصت کافی به اعضا می باشد.

کلام آخر

مایکل جوردن یک بار در یک مصاحبه خبری گفت، در بازی استعداد پیروز می شود، اما کار تیمی قهرمانی را بدست می آورد.

مدیریت تیم و رعایت اصول برای موفقیت تیمی و سازمانی ضروری است.

مزیت های تیم حرفه ای در کسب و کار شامل موارد زیر است:

  • افزایش انگیزه
  • کاهش خطا
  • کاهش فشار کاری
  • افزایش کیفیت کار
  • افزایش ظرفیت سازمان
  • قدرت بیشتر برای رویایی با چالش ها

جهت رسیدن به یک تیم حرفه ای رعایت موارد گفته شده ضروری می باشد.

سندروم دیکتاتور پیش فرض

اصول تیم سازی

این نوشته برایتان مفید بود؟

فاطمه رحمانی

یک نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *