روانشناسی دیزاین محیط کار

روانشناسی دیزاین محیط کار

روانشناسی دیزاین محیط کار

اداره کردن یک محیط کاری بسیار سخت است. مدیران پیوسته باید تصمیمات مختلفی بگیرند. یک مدیر علاوه بر تصمیمات درست باید به فکر موفقیت کار و خودش باشد. محیط های کاری پر تنش بیشتر از باقی محیط کارها نیاز به مهندسی دیزاین دارند. شما به مکانی آروم و زیبا برای رشد و ترقی نیاز دارید.

ما در این مقاله به بررسی کاربرد روانشناسی دیزاین محیط کار می پردازیم.

کاربرد روانشناسی در محیط کار

به نظر شما چقدر مهم است که فضای کار با نوع کار مرتبط باشد؟

قطعا اهمیت زیادی خواهد داشت. در واقع انتخاب یک فضای کاری مناسب و هماهنگ با نوع کار بر روند کاری اثر زیادی می گذارد.

قطعا رعایت روانشناسی دیزاین در محیط کار بر روی نحوه اجرا، میزان اشتباهات، رضایت کارکنان و… اثر می گذارد.

تاثیر روانشناسی رنگ در محیط کار

انتخاب درست رنگ در محیط کار کمکی بزرگ به جسم و روان است. شاید فکر کنید که انتخاب رنگ در محیط کار اقدامی ساده است اما قطعا این طور نیست. انتخاب رنگ اولین و مهم ترین گام است. معمولا افراد هنگام انتخاب رنگ به سراغ رنگ هایی می روند که در لوگو سازمان از آن استفاده شده است. در حالی که این قدر هم انتخاب رنگ آسان نیست. رنگ ها بر روی نحوه فعالیت کارکنان، کیفیت و سرعت عملکردشان اثر می گذارد.

در روانشناسی رنگ معمولا رنگ های آبی و سبز عملکرد افراد را در زمینه فعالیت هایی که نیاز به خلاقیت دارد را افزایش می دهد.

رنگ قرمز سبب افزایش دقت و توجه به جزییات می شود. البته در این موارد اتفاق نظر وجود ندارد. در برخی شرکت ها مثل گوگل، مایکروسافت، ای بی از تلفیقی از رنگ ها استفاده میشود؛ هم در محیط کار و هم در لوگو و برندشان. اگر به آگهی های تبلیغاتی توجه کنید قطعا حضور پر رنگ آبی، قرمز و سبز را خواهید دید.

انتخاب مبلمان دکوراسیون اداری متناسب با روانشناسی کارکنان

در انتخاب مبلمان اداری باید به چند نکته توجه کنید: رنگ، قیمت و کیفیت و سبک. همه این موارد بر عملکرد روانشناسی کارکنان اثر می گذارد.

استفاده از مبلمان مدور در طراحی و دیزاین محیط کار به خلاقیت کارکنان کمک می کند. طی مطالعات در سال 2013 توسط آکادمی بین المللی علمی پراسیدینگ انجام شد، اعلام شد مبلمان مدور حس همکاری و خلاقیت را افزایش می دهد. در مقابل افراد هنگام نشستن برروی مبلمان زاویه دار بیشتر تمایل به انجام کار ها به صورت انفرادی دارند.

در روانشناسی محیط کار خیلی راحت می توانید این موضوع را آزمایش کنید، در جلسات هفتگی به جای استفاده از مبلمان تیز و زاویه دار از میز مدور استفاده کنید تا تفاوت را ببینید.

عناصر دکوراتیو در طراحی فضاهای اداری

در گذشته محیط های کاری خیلی ساده طراحی میشد. از محیطی خلوت با رنگ هایی خنثی بیشتر استفاده می شد. عدم شخصی سازی محیط مخصوصا میز کار برای کارکنان خوشایند نیست.

افرادی که محیط کاری با طراحی و دکوراسیون اداری مناسب و تخصصی دارند، افرادی با گرایش های شخصیتی مثبت، خود جوش، دارای اعتماد به نفس و آینده نگر بودند. این امر از روانشناسی شخصیت نشات می گیرد. باید همیشه حواستان باشه تا اعتدال را در محیط کار رعایت کنید. اگر عناصر دکراسیون خیلی کوچک باشد به چشم نمی آید؛ اگر اجزا خیلی بزرگ باشد موجب شلوغی و سردر گمی می شود. یکی از موارد روانشناسی محیط کار استفاده از یک تابلو هنری زیبا با رعایت توازن رنگ و تناسب با دیوار و محیط است.

دمای مناسب در فضای داخلی اداری

دما و حرارت محیط کار یک امر بسیار مهم است. مسلما همه افراد را نمی توان راضی نگه داشت. اما در هر صورت معتدل نگه داشتن محیط بر روی عملکرد کارکنان تاثیر می گذارد.

دمای مطلوب بین 20 تا 30 درجه می باشد که این دما 44 درصد از اشتباهات افراد را می کاهد و کیفیت عملکرد را افزایش می دهد.

شرایط کلی روانشناسی محیط کار ایده آل چیست؟

باتوجه به نتایج بدست آمده از تحقیقات اخیر در زمینه روانشناسی کار شرایط زیر موجب دلنشینی محیط، بهبود عملکرد و ذهن کارکنان می شود:

ساعات کاری

به شعار ” کار برای زندگی است و نه زندگی برای کار ” توجه کنید.

کاهش زمان کار با تولید بالا رابطه مستقیم دارد. پس کار فرما باید به ساعت کاری کارکنان توجه کند و تا حد امکان آن را کم کند.

روشنایی

وجود نور خوب موجب میل به کار و افزایش دقت و میل کاری می شود، در مقابل نور کم موجب خستگی چشم و سر درد و کاهش راندمان کاری می شود.

موسیقی

یکی از مهم ترین گزینه ها وجود موسیقی در محیط کار است. دو سوم کارکنان ترجیح می دهند در محیط کار به موسیقی گوش بدهند. موسیقی موجب از بین رفتن خستگی ، افسردگی و تنبلی می شود و راندمان کار و بازدهی کارکنان را بهبود می بخشد.

سر و صدا و آلودگی صوتی

وجود سر و صدای زیاد موجب از بین رفتن تعدادی از سلول ها و افزایش خستگی، سر درد، معده درد و آسیب پذیری در مقابل بیماری های قلبی عروقی می شود. همچنین موجب انزوای فرد و تمایل به در خانه ماندن، کاهش اعتماد به نفس و …. در بلند مدت می شود.

مرخصی هفتگی و استراحت

در کشور های پیشرفته برای جلوگیری از فرسودگی افراد و بالا بردن راندمان کار از دو روز مرخصی استفاده می کنند. وقفه ای کوتاه مدت در جریان کار بسیار موثر است و از یکنواختی و خستگی افراد جلوگیری می کند.

شرایط آب و هوایی

شرایط آب و هوایی شامل، دما و رطوبت، فشار هوا، ترکیب هوا و آلودگی هوا و… می شود که باید به آن توجه کنید.

کلام آخر

همانطور که گفته شد روانشناسی کار اثر عمیقی بر احساسات و کارکرد افراد خواهد گذاشت. توصیه هایی که گفته شد را استفاده کنید و نتیجه آن را بر روی کارکنان بررسی کنید.

روانشناسی در محیط کار بسیار مهم می باشد. حتما به آن توجه کنید، سرمایه گذاری کنید. یادتان باشد که توجه شما به محیط کار و مدلی که به آن می دهید میزان علاقه شما به کار را نشان می دهد.

این نوشته برایتان مفید بود؟

فاطمه رحمانی

یک نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *